انجام پروژه پایان نامه برق قدرت | نمونه فصل 5

انجام پروژه پایان نامه برق قدرت | نمونه فصل 5

5-1    جمع بندی و نتیجه‌گیری

ازجمله نکات قابل‌توجه در مدیریت انرژی، بحث رفاه اجتماعی است. نحوه تخصیص منابع انرژی در بین مصرف‌کنندگان از چالش های اصلی یک سیستم مدیریت انرژی است. نحوه تخصیص منابع به رویکرد استفاده‌شده در رفاه اجتماعی و یا به‌عبارت‌دیگر به تعریف تابع رفاه اجتماعی وابسته است. این تعریف بر اساس رویکرد به کارایی و برابری انجام می پذیرد. در فصل اول، به بررسی سه دسته از شناخته‌شده ترین توابع، یعنی توابع رفاه اجتماعی مطلوبیت‌گرایان کلاسیک، تساوی گرایان و رالزین پرداختیم. توابع رفاه اجتماعی تساوی گرایان و رالزین به سبب کاهش بیش از اندازه کارایی در جامعه، عموماً در سیستم های مدیریت انرژی استفاده نمی شوند. تابع رفاه اجتماعی کلاسیک به دلیل حداکثر کردن کارایی جامعه، به‌عنوان پرکاربردترین تابع رفاه در اغلب مراجع مدیریت انرژی مورد استفاده قرار گرفته است.
سیستم های مدیریت انرژی، از لحاظ ساختار مدیریت، به سه دسته متمرکز، غیرمتمرکز و ترکیبی تقسیم می-شوند. در ساختار مدیریت انرژی متمرکز، تخصیص انرژی توسط نهادی متمرکز انجام می گیرد. در این ساختار، مدیریت انرژی به دو روش انجام می شود. در روش اول، مدیریت انرژی با  تعریف تعرفه های تشویقی و یا جریمه/پاداش به بار در صورت نقض/عمل به تعهدات انجام می شود و در روش دوم، بار به‌طور مستقیم توسط نهادی متمرکز کنترل می شود. کلیه مراجع بررسی شده در این ساختارِ مدیریت انرژی، از تابع رفاه اجتماعی کلاسیک به‌منظور تخصیص منابع استفاده کرده اند. در ساختار مدیریت انرژی غیرمتمرکز، بارها با اطلاع از قیمت های لحظه ای برق در چارچوب شبکه هوشمند، به‌صورت خودگردان اقدام به مدیریت انرژی می کنند. غالب انجام پروژه پایان نامه برق قدرت صورت گرفته در این ساختارِ مدیریت انرژی، عموماً بر چگونگی هماهنگی بارها به‌منظور دستیابی به حداکثر رفاه اجتماعی تمرکز دارد. در ساختارِ مدیریت انرژی ترکیبی، بارهای متصل به یک شبکه برق محلی به‌عنوان «خوشه ای از بارهای متصل‌به‌هم پاسخ-گو به قیمت» (CIPRD) در نظر گرفته می شوند. در این شبکه، مدیر سیستم پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز بارهای شبکه، تخصیص مصرف انرژی به بارها را با هدف حداکثرسازی رفاه اجتماعی، بر اساس تابع هدف رفاه اجتماعی کلاسیک انجام می دهد. مدیریت انرژی بین مجموعه‌ای از CIPRDها به‌صورت غیرمتمرکز انجام می شود.
در فصل دوم به بررسی وضعیت برابری در مدیریت انرژی ترکیبی برای CIPRD پرداخته شد و مطالعه‌ای بر آن در یک شبکه نمونه انجام شد. با توجه به نتایج به‌دست آمده، قیود شبکه الکتریکی به‌صورت متفاوتی بر مازاد بارهای شبکه مؤثر است. بدین معنا که اعمال قیود شبکه سبب می شود تا مازاد بارهای شبکه به میزان متفاوتی نسبت به مقدار مازاد ایده آل خود (مازاد بارها در شرایطی که قیود شبکه الکتریکی محلی در نظر گرفته نشود) فاصله داشته باشند. این مسأله سبب می شود تا در ازای حداکثر کردن مازاد کل شبکه، برابری دارای ابهام باشد.
برای غلبه بر عدم وجود  برابری در مدیریت انرژی ترکیبی، هدف این پایان نامه، ارائه روشی مناسب برای برقراری برابری است؛ به قسمی که کارایی نیز به میزان قابل قبولی برقرار باشد. برای دستیابی به این هدف، مسأله تخصیص انرژی در ساختار مدیریت انرژی ترکیبی به‌صورت یک بازی همکارانه مدل شد. مبنای این نگاه به مدیریت انرژی این است که در کنار هم قرار  گرفتن اعضای CIPRD و مدیریت انرژی متمرکز آن‌ها زمانی مطلوب خواهد بود، که مطلوبیت به‌دست آمده برای اعضای خوشه از کنار هم بودن، بیش از عملکرد مستقل آن‌ها باشد. این موضوع بدین معنی است که مسأله مدیریت انرژی CIPRD اساساً یک بازی همکارانه است. 
با مدلسازی بازی همکارانه به‌صورت یک مسأله بهینه سازی چندهدفه مقید به قیود بارها و قیود شبکه الکتریکی، نقاط تعادل بازی همکارانه قابل‌محاسبه است. نقاط تعادل به‌دست آمده تشکیل‌دهنده جبهه پارتو هستند. به دلیل خطی  بودنِ مدل ارائه شده و در نتیجه محدب بودن مسأله بهینه‌سازی، کلیه نقاط جبهه پارتو از حل مسأله بهینه سازی تک‌هدفه‌ای که این هدف برابر با حاصل جمع وزن دار توابع هدف اصلی است و با تغییر وزن اهداف در تابع هدف حاصل می شوند، به‌دست می‌آید.

5-2    پیشنهادات جهت انجام پروژه پایان نامه برق قدرت آتی

 موضوعات تحقیقاتی زیر برای انجام پروژه پایان نامه برق قدرت در این حوزه پیشنهاد می‌شود.
•    این پایان‌نامه، اولین تحقیق در خصوص موضوع برابری در مسأله مدیریت انرژی ترکیبی کلاسیک از منظر برابری است. لذا برای مطالعه تأثیر قیود شبکه الکتریکی بر تخصیص انرژی، برای سادگی، قیود شبکه با استفاده از پخش توان DC مدل شد تا اهداف و نوآوری‌های پایان‌نامه به دور از چالش پیچیدگی‌های حاصل از قیود پخش توان AC مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود تا مسأله بهینه‌سازی انتخاب نقطه تعادل، با استفاده از پخش توان AC مدلسازی شده و نتایج آن با استفاده از پخش توان DC مقایسه شود.
•    در انجام پروژه پایان نامه برق قدرت حاضر برای سادگی و روشن شدن اصل نوآوری، از منابع عدم قطعیت در شبکه و وجود منابع تولید پراکنده صرف‌نظر شد. پیشنهاد می‌شود که مدل ارائه شده در این پایان‌نامه با در نظر گرفتن منابع عدم قطعیت و منابع تولید پراکنده توسعه داده شود. از منابع اصلی عدم قطعیت می‌توان، قیمت انرژی، خروج ناگهانی خطوط شبکه، قطع ناگهانی شبکه بالادست و تولید منابع انرژی تجدیدپذیر پراکنده را برای بررسی در اولویت قرار داد. 
•    در انجام پروژه پایان نامه برق قدرت حاضر، تنها به موضوع برابری و کارایی تخصیص انرژی در CIPRD در یک شبکه محلی پرداخته شد. اما در ساختار مدیریت انرژی ترکیبی، هماهنگی تخصیص انرژی بین CIPRDها به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود. بنابراین، موضوع حفظ برابری و کارایی در تخصیص انرژی در هر CIPRD در فرآیند هماهنگی با CIPRDهای دیگر موضوع تحقیقاتی است که می‌تواند در ادامه این پایان‌نامه بررسی شود. 
•    در کنار موضوع تحقیقاتی قبل، تعیین سازوکار هماهنگی غیرمتمرکز تخصیص انرژی در CIPRDهایی که مدیریت انرژی در هر یک از آن‌ها با هدف حفظ کارایی و برابری انجام می‌شود، خود موضوع تحقیقی مستقل است که در ادامه این پایان‌نامه پرداختن به آن پیشنهاد می‌شود.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام پروژه پایان نامه برق قدرت با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۰/۱۰/۰۴
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

در راستای آموزش انجام پایان نامه مشاوره خانواده در این بخش نمونه نتیجه گیری پایان [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۱
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری برنامه ریزی و رفاه اجتماعی

انجام پایان نامه ارشد و دکتری برنامه ریزی و رفاه اجتماعی

انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی را می توان با داتشن نمونه کار به راحت [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۰
|
سینا
نکاتی پیرامون پذیرش مقاله

نکاتی پیرامون پذیرش مقاله

پذیرش مقاله به معنای قبول شدن و منتشر شدن آن در یک نشریه علمی یا کنفرانس مورد قبو [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۹
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب